East Park Olomouc

Matouš Pelikán: zajistíme, aby v každé olomoucké škole a školce byl stojan na kola

Matouš Pelikán: zajistíme, aby v každé olomoucké škole a školce byl stojan na kola

foto: archiv koalice Spolu

08. 09. 2022 - 09:08

Na kolech a koloběžkách jezdí stále více lidí. Ve městě typu Olomouce to jde dobře; nikam to není příliš daleko a mnohé ulice jsou už dnes pro cyklodopravu uzpůsobené. „Ještě pořád je ale v tomto směru co dělat, i proto vnímám cyklodopravu jako jednu z priorit našich plánů,“ říká Matouš Pelikán z koalice Spolu Olomouc.

„Většina z nás cyklistů nemá žádné extrémní nároky; chceme jezdit bezpečně, bez strachu z aut i bez nutnosti improvizovat při hledání optimální trasy z bodu A do bodu B,“ je přesvědčen Matouš Pelikán, který sám jezdí po městě téměř výhradně na kole. „Je to praktičtější než jezdit autem.“

Už v posledních letech se pro pohodovější ježdění na kolech v Olomouci leccos udělalo. Vzniklo celkem přes 13,5 kilometru různých cyklistických opatření na silnicích. „Dokončili jsme propojení Nemilan a Kožušan pro cyklisty a také podjezd a část Jantarové stezky u Ambulatoria. Začaly práce na cyklostezce podél Chválkovické ulice,“ říká Matouš Pelikán. Bezpečnost cyklistů zvýšilo zavedení omezené rychlosti 30 km/hod v obytných zónách a také úpravy dopravního režimu v některých ulicích na jednosměrný provoz. V městských parcích je nové značení, vznikají smíšené stezky pro chodce a cyklisty. „Spustili jsme pilotní projekt, díky kterému jsou po projednání u základních škol Nedvědova a Svatoplukova zřízena nová místa pro bezpečné odkládání kol a koloběžek. Navážeme na něj a zařídíme to tak pro všechny školy!“ zdůrazňuje Matouš Pelikán.

Koalice Spolu Olomouc ovšem ví, že ve městě je stále co vylepšovat. Vadí například dosud nepropojené cyklostezky, když některé zatím končí v poli, nebo vedou odnikud nikam. Problémem jsou zdlouhavá jednání o výkupech potřebných pozemků. „A také chceme mít kam naše kola bezpečně odkládat. Vadí mi, když infrastrukturu pro bezpečné parkování kol a koloběžek nemají školy a školky,“ doplňuje Matouš Pelikán.

„Podporu cyklodopravy beru jako své téma už několik let a na jejím významu se shodujeme se všemi kolegy, jízda na kole musí být bezpečná i pro ty nejzranitelnější z nás,“ vzkazuje Pelikán a představuje priority v této oblasti.

NAŠE VOLEBNÍ PRIORITY

  • Dokončení připravovaného propojení Olomouc – Chomoutov, Neředín – Topolany – Ústín, Bystrovany – Droždín – Samotišky, Černovír – Štěpánov podél dráhy.
  • Navýšení rozpočtu v oblasti cyklodopravy (s využitím projektů zařazených do ITI) a podpora dalšího rozvoje cyklodopravy, tedy bezpečný pohyb na kole v rámci města, rozšíření smíšených stezek pro cyklisty a chodce, propojení stávajících cyklostezek a bezpečné propojení centra a okrajových městských částí.
  • Revize plánovaných investičních projektů města. Opatření pro chodce a cyklisty nesmí být opomíjena.
  • Zavedení cyklostojanů do areálů všech škol a školek.
  • Důslednější regulace parkování sdílených kol a elektrokoloběžek (spolu s provozovateli).

VÍTE, ŽE…

  • Do roku 2010 bylo vybudováno 17 429 metrů cyklistických opatření
  • 2010 – 2014: 13 835 metrů
  • 2014 – 2018: 9 116 metrů (z toho 786 metrů cyklopruhů a 1642 metrů piktogramových koridorů)
  • 2018 – 2022: 13 656 metrů (z toho 8579 metrů cyklostezek, 1018 metrů cyklopruhů a 4059 metrů piktogramových koridorů). Ve městě za poslední čtyři roky přibylo 219 cyklostojanů pro 438 kol.

Další články